FALLON VAN KUIL

5 Instagramtips voor ondernemers.

5 Instagramtips voor ondernemers.

Instagram is booming, in Nederland alleen al maken 2,1 miljoen mensen dagelijks gebruik van dit social media platform.
Als ondernemer is het daardoor natuurlijk super interessant om je diensten of producten via Instagram te promoten. Maar als je nog nooit Instagram gebruikt hebt en in het verleden voornamelijk Twitter en Facebook hebt gebruikt, kan het nogal een zoektocht zijn naar de juiste manier om Instagram in te zetten voor jouw marketing.

5 tips om te beginnen met Instagram voor jouw onderneming

1. Onderzoek eerst of jouw doelgroep op Instagram zit.
Ook al zitten er miljoenen gebruikers op Instagram, het is wel belangrijk om uit te zoeken of jouw ideale klant wel op Instagram zit. De grootste groei in gebruikers zit in de leeftijdscategorie onder de 40. Dit wil nog niet zeggen dat als jouw doelgroep boven de 40 is, ze niet op Instagram zitten. Dit ligt ook erg aan wat jij aan producten en/of diensten te bieden hebt. Kijk vooral op hashtags die direct connectie hebben met jouw aanbod. Wordt hier veel over gepost, is er een grote kans dat jouw publiek wel op Instagram zit. Het aantal gebruikers van Instagram stijgt nog dagelijks, dus de kans dat jij jouw ideale klant tegen komt op het social media kanaal, wordt ook steeds groter.

2. Zorg voor visueel aantrekkelijke foto’s
Je foto’s moeten natuurlijk wel eyecatchers zijn om op te vallen in iemand zijn Instagram tijdlijn. Dit hoeft helemaal niet met een dure camera gebeuren, met een mobiele telefoon kun je ook prachtige foto’s maken voor je Instagram feed. Door het juist gebruiken van licht en een mooie compositie van voorwerpen of mensen in je foto heb je al een goede basis. De foto kun je nog bijwerken en eventueel voorzien van een filter met een app op je telefoon. Hier zijn er tientallen van te vinden in de apple- of playstore. De meest populaire apps voor fotobewerking zijn Snapseed, VSCO en A Color Story. Zorg dat je je foto’s altijd op de manier bewerkt waarop ze goed bij elkaar passen. Bijvoorbeeld door het laten terugkomen van hetzelfde kleurenpallet of het gebruik van hetzelfde filter.

3. Zorg voor een sterke tekst met een call to action
Een mooie foto op Instagram staat leuk, maar hier red je het als ondernemer niet meer mee op Instagram. Op dit social media platform gaat het om echt connecten met je volgers, dit is nodig om er uiteindelijk voor te zorgen dat ze klant bij je worden. Zorg er daarom voor dat je foto wordt versterkt door een goede tekst. Vertel hierin iets over jouw bedrijf, over een huidige klant, een project dat je hebt opgeleverd of verwijs door naar een blog of artikel op je website. Zorg dat je altijd een call to action gebruikt, zodat je reacties krijgt op je bericht en ook je volgers met elkaar kunnen interacten.
Stel ze een open vraag, vertel je volgers waar ze je laatste blog kunnen vinden of vraag ze jouw foto te liken. De combinatie van een goede foto en een sterke tekst zorgen ervoor dat jouw volgers jouw leren kennen.

4. Schrijf een killer bio
Zorg dat je in de biografie van je Instagram account meteen laat weten welk probleem je voor jouw (potentiële) klant kunt oplossen. Dit trekt de aandacht van jouw doelgroep. Je kunt tegenwoordig ook gebruik maken van hashtags in je biografie, zodat mensen je profiel kunnen vinden op de hashtags die jij gebruikt. Denk dus goed na welke hashtags je gaat gebruiken! Vermeld verder in je biografie een leuk weetje over jezelf. Bijvoorbeeld dat je, zoals ik, een echte speciaal bier fan bent, ontzettend van sushi houdt of oud servies verzameld. Daardoor blijf je hangen bij je volgers.

5. Maak gebruik van de juiste hashtags
Hashtags zijn de zoekwoorden van Instagram. Zorg dus dat je deze optimaal gebruikt. Zorg dat je hashtags gebruikt die redelijk veel gebruikt worden, maar niet té veel zodat je binnen seconden verdwijnt in de massa. Hashtags die tussen de 10.000 en 500.000 keer gebruikt worden, zijn het meest effectief. Zorg dat je minimaal 10 hashtags gebruikt in jouw post, om een groter publiek te bereiken. Het maximale aantal dat je mag gebruiken is 30. Je kunt er ook voor kiezen om je hashtags niet in de post zelf te zetten, maar in de eerste reactie onder je bericht. Dit is een goede oplossing als je hashtags in je bericht niet mooi vindt staan. Er gaan geruchten dat je bereik minder is als deze techniek toepast, echter is dit nog niet concreet bewezen.

EXTRA: De meest belangrijke tip!
Dé meest belangrijke tip! Instagram draait om connecten en converseren met jouw (potentiële) volgers. Reageer dus ook zoveel mogelijk op posts van mensen die voor jouw interessant zijn! Hoe meer jij op anderen reageert, hoe blijer Instagram met jou is. Zo worden jouw berichten ook aan meer mensen getoond. Een echte win/win situatie dus!

Deze post heeft 2 reacties

  1. Hallo Fallon,
    Nuttige tips hoor! Liggen nog genoeg kansen voor ons om instagram beter te benutten. Misschien dat je ons nog wat tips kunt geven ?!?
    Groetjes Iris en Marc van Anne&Max Eindhoven

  2. Hoi Iris en Marc, wat tof om te horen. Ik stuur jullie even een mail!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.